Author Topic: Skam  (Read 890 times)

Offline bezerk

• Hangaround
  • Nystartad
  • **
    • Jörgen
  • Hoj: Xjr 1300 o en liten Sxv 550
Skam
« on: 19 November 2011 kl. 22:38:41 »
Huu nu är min sxv 550 redo igen. Två månader i väntan på en topp. Tur man inte kör kör tävlingar aktivt.
Då ett "ras"  mer än vad en halv hoj kostar och Aprilia har fortfarande stort leverans problem. Skam åter skam, men denna hoj som överaskar gång på gång.  Kan man klarar av denna hoj? eller skall man byta till en 690? Motard till jobb och bus.

Offline Hudik

• La Famiglia-moderator
  • Fullgas, varvstopp och bredsladd
  • Hoj: RSV4 & Tuono V4 & MV Agusta
Re: Skam
« Reply #1 on: 19 November 2011 kl. 23:06:45 »
Tråkigt att du fick vänta på en ny topp, tror du bara hade otur med din leverans.

Men, jag förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg?
The man , The myth , The legend

Offline Snok

• Ban-skadad!
  • Moderator
  • J. Jeppson
  • Hoj: Tuono-1127-Factory
« Reply #2 on: 21 November 2011 kl. 12:19:07 »
Intressant och veta hela historien, vilken åf och allt det där. Om inget oförutsett hänt kan det inte på något vis idag ta så lång tid att få fram delarna. (Dock har jag erfarenhet av att det idag tagit så lång tid med vissa delar till japanska hojar då det varit en rejäl katastrof over there...)
131Nm är 131Nm, radfyrajävel!

Offline spider69

• Hangaround
  • Tomgångsvarv
  • **
    • Mikael Gustafsson
  • Hoj: DD 750cc
« Reply #3 on: 21 November 2011 kl. 17:44:34 »
Löjligt!!! Då ha den ju knappt varit på verkstad. En annan väntade ju 1år och 1månad på sin DD.
Vet inte ifall det är en sjkdom med växellådan på dessa (Dorsoduro). Men i lördags när jag var ute me den så lyste N lampan grönt. Men jössös vilket skutt det blev. Så nu ska den säljas.

Offline bezerk

• Hangaround
  • Nystartad
  • **
    • Jörgen
« Reply #4 on: 21 November 2011 kl. 22:04:16 »
Japp vilken story. Motor ras. Att få fram packningar till motor var inte så lätt.  1 kvar. Toppen ännu svårare. DE andra delarna kom pö om pö. Nu är motorn helrenoverad.  ;D. Att det tar lång tid att få fram grejorna märker man inte för man står där. Vi samlas varje onsdag ca 60 mest sporthojar. Kan säga, att ingen tänker tanken på en Aprilia. Lider med spider69. 

Finns det andra historier som gått smidigt.  Låt oss läsa. Vill ju gärna våga behålla SXV'n

Offline Snok

• Ban-skadad!
  • Moderator
  • J. Jeppson
  • Hoj: Tuono-1127-Factory
« Reply #5 on: 22 November 2011 kl. 16:53:46 »
Mina exempel; Delar, 1-2veckor även om det är saker som "aldrig byts". Garantiåtgärd; 1-3 veckor från anmälan. Tidsperiod*; Våren 2008 till idag. (I Sverige, såklart!)

Men åter till nyckelfrågor; HUR har det gått till?  Från att hojen "havererat" till den återkommit i fungerande skick;

1. Verkstad/ÅF, vad har gjorts och sagts. 2. Generalagent; Vad har gjorts och sagts.

Har ett antal erfarenheter hämtade från andra märken där "problemen" suttit någon annan stans än vad som sagts till kunden;

ÅF/Verkstad som "skitit" i uppgiften då den ger "för dåligt betalt som garantiåtgärd" och därefter skyllt på alla andra.

Generalagent som lovat ÅF/Verkstad delar, men fumlat till det, beställningen hamnat mellan stolar och fan vet allt.

Tillverkare vars underleverantör upphört och delarna helt enkelt tagit slut. Processen att få fram ny leverantör har tagit tid.

Så; Vad är förklaringen NI fått?

Kan även passa på att berätta; Jag väntar fortfarande på delar till en Suzuki VS1400. Sen 5 månader.
Så lång tid har jag aldrig väntat på delar till Apan.

« Last Edit: 22 November 2011 kl. 16:57:43 by Snok »
131Nm är 131Nm, radfyrajävel!

Offline Rasorblade

• Hangaround
  • Tomgångsvarv
  • **
  • www.pimpstarlife.com
    • Ki Cedergren
  • Hoj: Aprilia DD
« Reply #6 on: 22 November 2011 kl. 21:49:13 »
Japp vilken story. Motor ras. Att få fram packningar till motor var inte så lätt.  1 kvar. Toppen ännu svårare. DE andra delarna kom pö om pö. Nu är motorn helrenoverad.  ;D. Att det tar lång tid att få fram grejorna märker man inte för man står där. Vi samlas varje onsdag ca 60 mest sporthojar. Kan säga, att ingen tänker tanken på en Aprilia. Lider med spider69. 

Finns det andra historier som gått smidigt.  Låt oss läsa. Vill ju gärna våga behålla SXV'n
Har ägt två SXV 07:or och båda hade samma problem i början...
Så länge jag inte hört två oberoende ägare av varsin -10 eller nyare som kört mer än 500 mil utan problem, kommer jag INTE köpa en till.
Tyvärr för det är en så jävla rolig och cool hoj.....

Offline bezerk

• Hangaround
  • Nystartad
  • **
    • Jörgen
« Reply #7 on: 22 November 2011 kl. 22:56:36 »
1. Vad har gjorts och sagts från ÅF/ verkstad spelar mindre roll, inget man kan påverka så lätt som kund.

ett antal erfarenheter hämtade från andra märken där "problemen" suttit någon annan stans än vad som sagts till kunden;

ÅF/Verkstad som "skitit" i uppgiften då den ger "för dåligt betalt som garantiåtgärd" och därefter skyllt på alla andra.

Generalagent som lovat ÅF/Verkstad delar, men fumlat till det, beställningen hamnat mellan stolar och fan vet allt.

Genaralagenten måste kolla saker upp när de får signaler om att det inte går rätt till. Klara dom det? om inte vart vänder man sig. Advokat (2000kr i h)?

Vad som hände min hoj!
Den rasade inuti motorn. Jag är helnöjd med verkstaden, med den info jag fått av honom och jobbet, därefter vet jag inte mer än att jag tycker två månader för att tex få en topp är skit. Detta är inte bra för Aprilia i Sverige, ryktena kan inte bli bättre då oavsätt vem som strullar GenA eller ÅF är skit samma för mej som kund.
Vi skall väl inte tycka det är ok att behöva vänta. Fy fan för att kör som aktiv tävlande om det tar så lång tid att få fixat hojen.

Garantiåtgärd; 1-3 veckor från anmälan. Tidsperiod*; Våren 2008 till idag. (I Sverige, såklart!)
Berätta mer, var det allvarliga saker? typ sånt som blev dyra verkstadkostander eller snabbt utbyt bara delar. Finns kanske skillnad här.

Jag har haft tre Apor innan och har varit helnöjd med kvaliten ;D

Rasorblade tack nu kommer man ligga sömlös ;)

Offline Linda

• La Famiglia-moderator
  • Torrgasar
    • Linda Holmqvist
  • Hoj: Tuono & SXV
« Reply #8 on: 23 November 2011 kl. 08:29:22 »
Har en SXV 2008 och har inte haft några problem med denna alls förutom att den ÅF som sålde den hävdade att den var mappad och fixad men den gick inte som den skulle.
Lämnade ner den till Markussen utanför Halmstad och fick hem världens roligaste motard :)

Har KTM 625a idag och har även haft Husaberg 650 men måste säga att när man kör lita bana och landsväg så är aprilian klart roligast.

Anser också att när man kör hoj lite hårdare som t.ex bana ligger det lite i ens egen självbevarelsedrift att byta olja och filter lite oftare. Men sen kan man ha duktigt med otur och få en massa problem då man inte vet hur hojen är skött innan man köpte den. Hade lite av den oturen med vår Husaberg... så vi gick tillbaka till KTM igen.

Angående reservdelar så har jag/vi inte haft jätteproblem med att få fram det vi behöver. Är det något vi har bytt eller fixat själva har vi oftast handlat det på nätet men när jag vurpade med tuonon i våras så tog det ca 1,5månad för verkstaden att få hem allt och byta grejerna. Till saken hör ju även att det var tvunget att bli godkänt av försäkringsbolaget också innan han kunde börja beställa hem allt som behövdes.

Kom på en helt annan sak också... är det inte som så att på 2006 och 2007 års modell utav SXV så hade de problem med packningar och lite annat innan de fick i ordning på hojen ordentligt?

Riktigt tråkigt att höra sådana här historier om att ni fått vänta länge mm :(

Styrelsen har detta med reservelar och ÅF som en punkt vi arbetar med mot SPG. Vi kommer framföra åsikter och förslag från er medlemmar och tillsammans med SPG är vårt mål att göra aprilia till ett större märke i vårt avlånga land :)

//Linda

Offline Rasorblade

• Hangaround
  • Tomgångsvarv
  • **
  • www.pimpstarlife.com
    • Ki Cedergren
« Reply #9 on: 23 November 2011 kl. 19:22:06 »
....
Kom på en helt annan sak också... är det inte som så att på 2006 och 2007 års modell utav SXV så hade de problem med packningar och lite annat innan de fick i ordning på hojen ordentligt?

....

Styrelsen har detta med reservelar och ÅF som en punkt vi arbetar med mot SPG. Vi kommer framföra åsikter och förslag från er medlemmar och tillsammans med SPG är vårt mål att göra aprilia till ett större märke i vårt avlånga land :)

//Linda

Jo -06 & -07 hade en hel del barnsjukdomar som åtgärdades på garanti. Dock så är 08:an egentligen en 07:a med garantiåtgärderna original och nya dekaler.

Skulle jag köpa en idag så skulle den inte vara äldre än -10:a

Jag hoppas verkligen att klubben har reservdelar som en av de viktigaste punkterna mot importören. Jag har försökt få tag på större drev till min DD och även att jag fick tag på ett artikelnummer från en utländsk Apriliahemsida så kunde inte åf hitta drevet.

Har nu tyvärr fått beställa dessa på Ebay.

Offline Rasorblade

• Hangaround
  • Tomgångsvarv
  • **
  • www.pimpstarlife.com
    • Ki Cedergren
« Reply #10 on: 25 November 2011 kl. 14:25:09 »
Har igår ställt en fråga till lokala åf om hurvida det finns mapp till DD´n om man tar bort caten.
Vi får se hur länge det tar innan man får svar...... :-\

Online Fredde

• Dreamin´blue!!
  • Administrator
  • Kassör
    • Fredrik Holm
    • Fotoalbum
  • Hoj: Tuono R -07, Mille -99
« Reply #11 on: 25 November 2011 kl. 18:31:56 »
Har för mig att det inte finns mappar till DD & Shiver... Du måste nog köra PC eller liknande.

Galaxy S2
Väntar med spänning på 1127...

Offline Rasorblade

• Hangaround
  • Tomgångsvarv
  • **
  • www.pimpstarlife.com
    • Ki Cedergren
« Reply #12 on: 26 November 2011 kl. 09:22:33 »
Har för mig att det inte finns mappar till DD & Shiver... Du måste nog köra PC eller liknande.

Galaxy S2

Har hört ngt liknande, men tänkte kolla hur länge det tar innan de hör av sig. 

Offline bezerk

• Hangaround
  • Nystartad
  • **
    • Jörgen
« Reply #13 on: 26 November 2011 kl. 21:44:38 »
Nu så blev det lite fart på tråden. Mer  ;D

Finns det andra historier som gått smidigt.  Låt oss läsa

SeeYou

Offline Linda

• La Famiglia-moderator
  • Torrgasar
    • Linda Holmqvist
  • Hoj: Tuono & SXV
« Reply #14 on: 27 November 2011 kl. 21:34:10 »

Har hört ngt liknande, men tänkte kolla hur länge det tar innan de hör av sig.
[/quote]

Vem har du köpt hojen av?
Nyfiken vem som är den lokala återförsäljaren här i Gbg... Det är ju inte som så att de gör reklam att de finns precis :(
Lämnar allt som har med våra hojar att göra som vi inte kan fixa själva till Markussen i Halmstad men kan ju vara intressant att veta vem man ska vända sig till på hemmaplan.

Senaste