Author Topic: Återkoppling bandagen den 12/8  (Read 9753 times)

Online Linusenen

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Linus Karlsson
Re: Återkoppling bandagen den 12/8
« Reply #15 on: 1 September 2016 kl. 13:54:23 »
Sen återkoppling från mig men här kommer den.

Jag tycker arrangemanget som helhet var riktigt bra, jag körde bara ca 20 min själv pga hojstrul men dagen fungerade jättebra. Det enda som inte fungerade kanon var gruppindelningen, om man jämför med andra bandagar så var det betydligt mer variation i hastighet och erfarenhet. Detta är självklart svårt att komma ifrån om man inte ger alla en transponder och delar in efter varvtid men jag tror att man behöver vara lite mer aktiv och flytta vissa förare upp eller ner i grupperna och kanske vara tydligare med vad de olika grupperna innebär.

Eftersom klubbens två bandagar är för klubbens medlemmar primärt så föreslår jag att att vi ska satsa på att vidareutveckla och göra kul bandagar för majoriteten av de som kommer från klubben. Det betyder gatåkare som kanske kör bana några dagar per år bara. Det finns ju några få som tävlar i klubben men dessa personer kanske inte måste välja just denna dag för att sätta pb utan kanske kan fungera som bollplank/föråkare/instruktörer åt mindre erfarna istället.
Racegrupp kan således tas bort tycker jag och den snabbaste gruppen kan anpassas för att passa gasglada gatåkare på snabba hojar. Ska man ha racegrupp kvar så kanske det är bäst att sätta en tidsgräns tex under 1.02 för att få köra i den, problemet är bara att då blir det ganska få klubbmedlemmar som kan köra och det kommer inte den stora massan i klubben till nytta.

Bästa upplägget i min värld är alltså tre grupper med 20min körning vardera per timme, grupp 1 nybörjare och personer som vill åka lite långsammare eller kanske har en långsam hoj, grupp 2 vanliga gatåkare som åkt ett tag och gillar att testa hojen på bana, grupp 3 gatåkare som varit med ett tag, gillar att gasa och har en sportig hoj. Sedan tar man ottos instruktörer plus ett antal av klubbens mest erfarna banåkare och låter dem fungera som instruktörer för låt säga 5 pers var under dagen. Då blir det en rolig och utvecklande dag för alla där alla kan få lite personlig feedback oavsett vad de har för mål med sin körning. Upplägget gör det även enkelt för instruktörerna att upptäcka personer som hamnat i fel grupp på ett tidigt stadium.
Bra ideer Erik!

Offline LaFreppo

• Hangaround
  • *
    • Fredrik
  • Hoj: Tuono V4R APRC 2011
« Reply #16 on: 1 September 2016 kl. 18:36:25 »
Synnerligen bra ideer från föregående inlägg.
/Freppo

Offline Jåke

• Bandagsmarodör
  • La Famiglia-medlem
  • **
  • Skulle jag?
    • Jan-Åke Petersson
    • Team r2d2
  • Bostadsort: Uppsala
  • Hoj: Två traktorer
« Reply #17 on: 1 September 2016 kl. 20:22:56 »
Som den glädjedödare man är så måste nog påpekas att majoriteten av de som kommer inte är klubbmedlemmar på en dag som fylls... Mycket trevligt tanke annars, väl värd att suga på en stund.

Håller med om att det är viktigt att göra vad man kan för att jämna ut grupperna, det är viktigt för upplevelsen speciellt för de som bara åker bana ett par gånger per säsong. KCS körningar är lysande exempel på hur man INTE ska göra, med folk som ligger i lugn grupp och kör 1.06-tider med laptimer kryssandes mellan övriga och snabb grupp där jag varvade hälften av gruppen...

Själv har jag börjat gilla skarpt att man får en timme mellan passen. Gott om tid att ta av stället och njuta av dagen. :)

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk
> Samma TRX igen. Nu 25 kg lättare!

Offline Snok

• Liten, ond, elak
  • La Famiglia-moderator
  • Motornörd
    • J. Jeppson
  • Hoj: Highland950
« Reply #18 on: 1 September 2016 kl. 20:27:09 »
Alla synpunkter tas emot tacksamt och stöts och blöts sedan i styrelsen.

Hade varit jättekul med 60 aprilior i 3 grupper.

Bandagspriset blir per deltagare högre med det upplägget, för mycket mer än 20/grupp är nog inte önskvärt.

Å andra sidan får varje grupp fler pass och det har ju ett värde i sig.

Inget är ensidigt  :D
#bearacer member 455

Offline Jåke

• Bandagsmarodör
  • La Famiglia-medlem
  • **
  • Skulle jag?
    • Jan-Åke Petersson
    • Team r2d2
« Reply #19 on: 1 September 2016 kl. 20:30:19 »
Det skiljer max 2 körpass mellan 3 grupper resp 4 på en heldag. Eftersom de flesta ändå inte kör alla pass blir det i realiteten kanske ett pass. På en 3-passdag utan lunchavbrott missar man ett pass om man äter, det gör man inte på klubbens... Som dessutom har mat värd namnet! :)

Online Linusenen

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Linus Karlsson
« Reply #20 on: 1 September 2016 kl. 20:35:55 »
Som den glädjedödare man är så måste nog påpekas att majoriteten av de som kommer inte är klubbmedlemmar på en dag som fylls... Mycket trevligt tanke annars, väl värd att suga på en stund.

Håller med om att det är viktigt att göra vad man kan för att jämna ut grupperna, det är viktigt för upplevelsen speciellt för de som bara åker bana ett par gånger per säsong. KCS körningar är lysande exempel på hur man INTE ska göra, med folk som ligger i lugn grupp och kör 1.06-tider med laptimer kryssandes mellan övriga och snabb grupp där jag varvade hälften av gruppen...

Själv har jag börjat gilla skarpt att man får en timme mellan passen. Gott om tid att ta av stället och njuta av dagen. :)

Kcs körningar har vart en ren soppa de gånger jag kört med dom.
Men dom lyckas dock med 3 grupper och till ett billigare pris än vad vi har. Samt ingen medlemsavgift för att vara med i klubben. Är det ktm sverige som sponsrar?
Jag har inget emot våran medlems avgift. Mest nyfiken hur dom får ihop det?

Offline Jåke

• Bandagsmarodör
  • La Famiglia-medlem
  • **
  • Skulle jag?
    • Jan-Åke Petersson
    • Team r2d2
« Reply #21 on: 1 September 2016 kl. 20:43:45 »
Funbike står bakom dem och hjälper iaf till med bankörningarna.

Online Linusenen

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Linus Karlsson
« Reply #22 on: 1 September 2016 kl. 20:51:04 »

Tror det var första gången iår. Inte sett dom där förut.
Jaja nog med offtopic från mig.

Man får iofs vad man betalar för:) apriliadagarna är snyggare skötta!

Offline LaFreppo

• Hangaround
  • *
    • Fredrik
  • Hoj: Tuono V4R APRC 2011
« Reply #23 on: 1 September 2016 kl. 21:14:13 »
Det skiljer max 2 körpass mellan 3 grupper resp 4 på en heldag. Eftersom de flesta ändå inte kör alla pass blir det i realiteten kanske ett pass. På en 3-passdag utan lunchavbrott missar man ett pass om man äter, det gör man inte på klubbens... Som dessutom har mat värd namnet! :)

:o :o :o Missa körpass? Nu har du väl ändå svurit i kyrkan... Finns bara en orsak - Regn!!!

Offline Jåke

• Bandagsmarodör
  • La Famiglia-medlem
  • **
  • Skulle jag?
    • Jan-Åke Petersson
    • Team r2d2
« Reply #24 on: 1 September 2016 kl. 22:32:15 »
Regn är ingen orsak att missa pass med gatdäck, däremot känner jag inte längre att jag behöver varenda minut av en bandag för att ha kul. Är inte kvantitet som räknas alltid längre. Troligen gammal...  :P

Offline Stenbo

• Hangaround
  • *
    • Erik Olander
  • Bostadsort: Stockholm
« Reply #25 on: 2 September 2016 kl. 10:07:45 »
Alla synpunkter tas emot tacksamt och stöts och blöts sedan i styrelsen.

Hade varit jättekul med 60 aprilior i 3 grupper.

Bandagspriset blir per deltagare högre med det upplägget, för mycket mer än 20/grupp är nog inte önskvärt.

Å andra sidan får varje grupp fler pass och det har ju ett värde i sig.

Inget är ensidigt  :D

Nu vet jag inte hur många medlemmar klubben har men jag misstänker att det blir enklare att få in klubbmedlemmar på bandagarna om man sänker tröskeln lite. Kanske känns en bandag som ett ganska stort steg för vissa med mycket nytt att besluta om och ta in, av det följer att man känner sig lite osäker och avstår från att boka. Jag tror själv att vi kan öka antalet medlemmar från klubben som kör bandagar om alla nya kan känna att de blir omhändertagna från början av någon mer erfaren. Man skickar ut en checklista för hoj och vad som ska med och en tid/plats där man träffar sin instruktör, all annan info och praktiska detaljer tas därifrån, man får en fadder med sig på vägen så att säga. Klubbens ambition bör vara att alla ska med, bandagarna ska vara ett forum för alla oavsett erfarenhetsnivå och ambition. Kanske kan klubben öka sitt medlemsantal om det blir allmänt känt hur väl vi tar hand om alla medlemmar på våra bandagar. Ju fler medlemmar och deltagare ju bättre möjligheter får klubben att ordna fler event eller skaffa samarbetspartners inom mcbranschen, exempelvis skulle det ju kunna vara trevligt om det fanns möjlighet att provköra aprilias modellprogram i samband med bandagarna.

Offline Kjell

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Kjell Larsson
  • Hoj: Mille räser Tuono-06
« Reply #26 on: 23 September 2016 kl. 14:57:08 »
Här kommer en sen återkoppling från mig som likt Lena ingår i bandagsgruppen.
Jag körde som instruktör i lugngrupp och som deltagare i snabbaste gruppen. I stort tycker jag det funkade bra med tempot i dessa grupper,  blev omkörd och körde om utan att det störde mig eller kändes läskigt på något vis. Vi hade någon deltagare (inte familjemedlem) i lugngrupp som inte tog till sig vad Johan och jag sa men det gick ganska bra iallafall. Vi ska tänka på att de som hjälper till som instruktörer har genom åren gjort det gratis för att de tycker det är avspänt och kul att köra med oss. Tror det kan vara svårt att lägga för stort ansvar på våra instruktörer, dock hjälper alla till om någon ber om hjälp. Flytta mellan grupperna är svårt utan transponder och det kan vi inte ha eftersom vissa försäkringsbolag inte vill ha det om försäkringen ska gälla. Självklart ska de som hamnat i helt fel grupp kunna byta under dagen. Apriliaklubben är en ganska liten klubb så vi får nog acceptera diverse "fulhojar" då vi troligen inte kan få ihop det annars.
Jag hade iallafall en bra dag  :D
Bättre att prova än att behöva ångra att man inte provade

Offline Rasorblade

• Hangaround
  • *
  • www.pimpstarlife.com
    • Ki Cedergren
  • Hoj: Aprilia DD
« Reply #27 on: 11 October 2016 kl. 07:27:31 »

Var har du fått den infon ifrån?
Funbike var med för första gången nu senast i augusti som KTM-ÅF och hjälpte oss endast med utlåningen av KTM Scandinavias provhojar.
Våra bandagar är inte heller uppbackade av KTM Scandinavia.
Deras egen dag däremot är vi i KTM-klubben med och hjälper till.

Har ni synpunkter/feedback på våra bandagar så får ni gärna maila mig. Vi kör på banan för att ha kul och vill självklart bli bättre på att arrangera bandagar.

Ha e gött så ses vi på racingbanorna.

Offline roller

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Uffe
  • Bostadsort: Huddinge
  • Hoj: tuono 07
« Reply #28 on: 11 October 2016 kl. 08:58:52 »
Hejsan,

Här kommer mina funderingar.........

Jag förstår inte varför man skulle ändra något som fungerar så bra som Aprilia klubbens bankörningar faktiskt gör??
Priset för två bandagar är billigt. Speciellt om man blir medlem i klubben.....
Vill man åka "race tempo" i rena "race grupper" så finns bankörningar anpassade för detta också. Bara att välja och vraka......
Varför ändra ett vinnande koncept??

Mvh Uffe

Offline Rasorblade

• Hangaround
  • *
  • www.pimpstarlife.com
    • Ki Cedergren
  • Hoj: Aprilia DD
« Reply #29 on: 11 October 2016 kl. 11:48:12 »

Kcs körningar har vart en ren soppa de gånger jag kört med dom.
Men dom lyckas dock med 3 grupper och till ett billigare pris än vad vi har. Samt ingen medlemsavgift för att vara med i klubben. Är det ktm sverige som sponsrar?
Jag har inget emot våran medlems avgift. Mest nyfiken hur dom får ihop det?
Linus vad är det som inte har varit bra på våra bandagar? Hjälp oss bli bättre, får vi inte feedback så vet vi ju inte när vi gör ngt fel.

Senaste