Author Topic: Suget blev för stort......  (Read 138 times)

Offline Kirre14

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Tommy Kellner
  • Bostadsort: Stockholm
  • Hoj: Aprilia Tuono RSV1000R -06
Suget blev för stort......
« on: 18 April 2019 kl. 14:38:30 »
Hej

Verkar vara ett riktigt trevligt gäng som håller till här så ser fram emot en del goda råd nu när man äger en Aprilia för första gången.

Efter ett antal hojar under de senaste 12-15 åren (där en förtjusning vuxit fram under de sista 5 åren för just V-tvinnar) så skulle det vara nog med hojåkande förra sommaren då jag sålde min Ducati Monster 1200 (2017)

Nu i vinter så kom suget som vanligt tillbaka och då började letandet efter enklare, billigare och välvårdad V-tvinn där jag hittade en Aprilia Tuono RSV1000R från 2006 med endast 625 mil på mätaren, utrustad med LeoVince slipon och en Powercommander.

Passar på att fråga om det är något speciellt att tänka på med just den modellen, bara hört gott om motorns tillförlitlighet så det hoppas jag stämmer. 

« Last Edit: 19 April 2019 kl. 12:50:59 by Kirre14 »

Offline Hudik

• Administrator
    • Lennart Waax
  • Hoj: TV4F
Re: Suget blev för stort......
« Reply #1 on: 18 April 2019 kl. 18:40:39 »
Välkommen hit.  :D
The man , The myth , The legend

Offline Snok

• Liten, ond, elak
  • La Famiglia-moderator
  • Motornörd
    • J. Jeppson
  • Hoj: Highland950
Re: Suget blev för stort......
« Reply #2 on: 19 April 2019 kl. 01:00:15 »
Välkommen!

Inget unikt för modellen utan mer generella saker som är applicerbart på de flesta hojar vid landsväg:

0. Håll efter batteri, kedja, däck och torka rent gaffelben(inner) från flugor och stänk.
1. Byt olja före vinter eller enligt föreskrivna miltal (vilket som inträffar först).
2. Rengör och smörj stötdämparens länkage årligen.
3. Byt bromsvätska och kopplingsvätska vart annat är.
4. Byt gaffelolja och tätningar vart 4:e, serva med fördel bakdämparen med.(för att det fina chassit ska fortsätta vara fint)
(Det mesta framgår i boken)

Laddning: konstruktionen med permanentmagnetiserad rotor och kraftfull stator kommer för eller senare bråka. Lika så laddningsregulator. Laddningssystemet är alltså en slitdel i sammanhanget. Det finns i FAQ. Blir batteriet dåligt så byt/ladda innan du försöker starta.

Annars är det inte mycket mer, en välbyggd maskin i sin helhet. Haft 3st och gjort det mesta med dem.
#bearacer member 455

Senaste