Author Topic: Clip-on på Tuono Factory  (Read 504 times)

Offline Mooseman

• La Famiglia-medlem
  • **
  • When U grow old, don't grow up!
    • Lars Messing
  • Bostadsort: Värmdö
  • Hoj: Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Clip-on på Tuono Factory
« on: 10 April 2018 kl. 16:28:20 »
Hej på er!
Efter 3 x KTM (640 motard, 950 SM och 990 SuperDuke), står nu min första Aprilia i garaget, och jag är lite sugen på att förse den med clip-ons. Någon som vet om det funkar med kablage, gas/broms/koppling etc?
Väl mött på Sviestad den 18 maj😊👍!
Lars
« Last Edit: 10 April 2018 kl. 16:39:58 by Mooseman »

Offline Linusenen

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Linus Karlsson
Re: Clip-on på Tuono Factory
« Reply #1 on: 10 April 2018 kl. 20:52:34 »
Hej och välkommen!
Det går att få till med en del meck! Men enligt mig blir det inte optimalt. Kablage och vajrar går bra. Det är dock svårt att få broms och kopplingsgrepp gå fritt mot kåpan. Man får justera både clipons och greppen ganska precist för att det ska bli hyfsat. Men var alltid nåt som tog i för mig.

Jag blev aldrig 100 nöjd. Och kör med ett rizoma dragbar istället. En del meck där också. Men fått det att passa mig perfekt och går precis fritt överallt

Finns ju justerbara clipons i höjdled som verkar funka bättre. Kan vara så att det är enklare att få dom bra. De jag testat var fasta.

Se om du kan låna av någon eller köpa billigt för att se om du kan få det att funka för dig.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Offline anders_sjogren

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Anders Sjögren
  • Bostadsort: Kållered, utanför Gbg
  • Hoj: Tuono V4 Factory 2015
« Reply #2 on: 12 April 2018 kl. 23:46:37 »
Intressant projekt. När vintersuget var som starkast så spontanköpte jag ett komplett orginalset med kåpor, clipons etc, på blocket från en RSV4 RF 2017 som hade blivit omyggd till ren banhoj. Sprängskisserna verkar indikera att det skall gå att slänga på min Tuono 1100 Factory 2015. Skall bli intressant vårprojekt. Ett sätt att testa sporthojskänslan på bandagarna, men med mer fokus på mellanregister och med vettig försäkring är min tanke.

Kanske ett steg längre än du är intresserad av, men ville bolla in denna vinkel. Några kommentarer eller erfarenheter av liknande projekt någon?

Offline Stenbo

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Erik Olander
  • Bostadsort: Stockholm
« Reply #3 on: 13 April 2018 kl. 07:47:25 »

Går fint att bygga om tuonon till rsv4 och åka bana. Jag gjorde så 2015 med min tuono RR.
Bytte fjädring och det mesta annat som en racehoj kan behöva. Körde nästan två år med den
på bana utan problem. Liten nackdel möjligen gällande motoreffekten på tex Anderstorp som
är en stor bana men när vi körde svenska endurancecupen där med den så kom vi ändå tvåa
eller trea om jag inte minns fel trots att de flesta konkurrenter åker motorstarkare bmw och liknande.

Jag har använt renthal roadrace clipons och bonamici, båda fungerar jättebra. Jag hade ju dock rsv4 racekåpor på min.

Offline anders_sjogren

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Anders Sjögren
« Reply #4 on: 14 April 2018 kl. 09:32:30 »

Går fint att bygga om tuonon till rsv4 och åka bana. Jag gjorde så 2015 med min tuono RR.
Bytte fjädring och det mesta annat som en racehoj kan behöva. Körde nästan två år med den
på bana utan problem. Liten nackdel möjligen gällande motoreffekten på tex Anderstorp som
är en stor bana men när vi körde svenska endurancecupen där med den så kom vi ändå tvåa
eller trea om jag inte minns fel trots att de flesta konkurrenter åker motorstarkare bmw och liknande.

Jag har använt renthal roadrace clipons och bonamici, båda fungerar jättebra. Jag hade ju dock rsv4 racekåpor på min.

Tack för uppmuntrande info!  :)

Offline Yasr

• Hangaround
  • *
    • Yaser Malak
  • Hoj: Tuono RR Factory
Re: Clip-on på Tuono Factory/Banhoj
« Reply #5 on: 5 May 2018 kl. 01:21:43 »
Hej på er

Jag har också en tuono factory 2017 och ville konverta till banhoj. Dock så fick jag rekommendationen av probike syd i sthlm att eftermarknad clip-on kommer att slå i original kåpan till tuono.
Och med detta så funderar jag;

Var får man tag på kraschkåpor?
Är det inte mer ekonomiskt att köpa en färdigkittad banhoj isf för mitt ändamål?

Tacksam för all hjälp  :-*

Offline Yasr

• Hangaround
  • *
    • Yaser Malak
« Reply #6 on: 5 May 2018 kl. 20:53:00 »
Vill bara specificera att det är rsv4 kraschkåpor jag är ute efter. Jag var lite otydlig

Offline Wankel RE5

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Magnus Hallme
  • Bostadsort: Stockholm Västerort
  • Hoj: Tuono 1100 Factory 2017
« Reply #7 on: 5 May 2018 kl. 21:55:17 »
Vill bara specificera att det är rsv4 kraschkåpor jag är ute efter. Jag var lite otydlig

Kolla med Bactor
Aprilia 1100 Factory 2017
Aprilia 1100 Factory 2015-Såld
Suzuki RE5-75

Offline anders_sjogren

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Anders Sjögren
« Reply #8 on: 6 May 2018 kl. 00:08:41 »

Kolla med Bactor

Även Greven har.
http://www.grevensmcdelar.com/aprilia-crc-workskapor-komplett-set

Offline Yasr

• Hangaround
  • *
    • Yaser Malak
« Reply #9 on: 6 May 2018 kl. 09:58:55 »
Tack för tipsen :)

Offline Stenbo

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Erik Olander
« Reply #10 on: 6 May 2018 kl. 20:01:39 »

Jag har testat bikesplast, crc-works och carbonin. Skulle nog säga att crc är bäst, beror främst på materialet som är superlätt och inte spricker.

Offline Yasr

• Hangaround
  • *
    • Yaser Malak
« Reply #11 on: 7 May 2018 kl. 00:36:43 »

Jag har testat bikesplast, crc-works och carbonin. Skulle nog säga att crc är bäst, beror främst på materialet som är superlätt och inte spricker.
Behöver man modifiera ngt på ramen eller passar crc-works direkt "från lådan" på tuonon?

Offline Stenbo

• La Famiglia-medlem
  • **
    • Erik Olander
« Reply #12 on: 7 May 2018 kl. 06:52:16 »
Man får köpa eller tillverka de kåpfästen som rsv4 använder. Men jag tror bara det är ett enda fäste som man behöver komplettera med, det är bakre fästet till båten på höger sida. Det fungerar att klippa ut en bit plåt som man bockar och borrar bara.

Jag har använt kåpstag (för instrument och toppkåpa) från carbonin men det finns ett antal olika som fungerar fint, även original för rsv4 borde fungera, jag har dock inte testat det.

Senaste